torsdag 8 oktober 2015

ruk247

tj 252 ! närmar oss med storsteg nästa tisdag då vi suttit inne i 100 dagar, då skall det firas riktigt ordentligt (och militäriskt såklart). både g-perioden (8 veckor) samt AUK1 som glider mot sitt slut (7 veckor) har bara flugit förbi. nu blir det dags för nya stora äventyr.

nämligen. efter att smått deppat hela dagen på brigaden med mitt sjuka ben medan kompisarna var i syndalen och sprängde, badade bastu och gick till sode fick jag på kvällen ett meddelande som jag faktiskt inte förväntat mig. jag var en av de fyra som blivit valda av pionjärlinjen att åka iväg till RUK. reservofficersskolan i fredrikshamn. snacka om glädje, chock, nervösitet och förvirring.

visst hade jag alltid sådär smått tänkt tanken över hur fint det skulle vara att få uppleva RUK, men hade aldrig vågat vara säker på att jag verkligen skulle få en plats där. men nu har tydligen brigadkommendören godkänt listorna och det betyder att jag nästa torsdag lämnar dragsvik bakom mig för 14 veckor och istället tjänstgör dessa kommande veckor i fredrikshamn.

nervös - visst är jag det. det handlar ändå om en skola dit den bästa halva procenten av beväringarna väljs. blir väl en hel del pluggandet och framför allt - fysisk utmaning i form av både joha och kirkkis och allt annat. men såsom aspiranten jag talade med idag sade - stressa inte och gör bara ditt bästa. i sanningens namn har man kommit ganska långt med det hittills.

men framförallt är det lycka och även lite stolthet i det hela. ser så fram emot vad dessa 14 veckor kommer att erbjuda. är förberedd på både de bästa och värsta tjänstedagarna. kommer säkerligen att bli tungt som fan men i slutändan kommer det absolut att vara värt allt. nu har jag faktiskt en konkret målbild framför mig - om allt går som det skall blir jag om 252 dagar hemförlovad som underlöjtnant. det är något att kämpa för.

-sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar