tisdag 23 december 2014

2014 favoriter

JANUARI


januari brukar vara en ganska tråkig månad, efter nyårsfirandet brukar det inte hända värst mycket. detta år blev det dock inte tråkigt, började med krav maga och har hållit på med det hela året. bilden är egentligen från april då jag och kaisa kom igenom P1-provet. förutom att jag lärt mig självförsvar har jag också lärt känna roliga och intressanta personer på träningarna. riktigt fin hobby.

FEBRUARI



i februari var det dags för gammeldans och new york. gammeldansdagen hade man väntat på i evigheter och det hade även övats en hel del. favoritdansen var definitivt elevdansen. den dagen fick man verkligen känna sig som en prinsessa. amerika var även något som man gått och väntat på. det var en fin vecka med en massa shopping, sevärdheter, god mat och kultur.

MARS




i mars blev det mycket scouting. kårens traditionella vinterläger ordnades ett veckoslut och en vecka därefter var det dags för fm-tävlingar. pojkarna blev finska mästare och fastän mitt lag inte klarade sig lika fint hade vi det lika roligt. 

APRIL


i april blev jag myndig, men det bästa var nog berlinresan som skolan ordande. bodde på ett ungdomshostel, bekantade oss med tysklands historia, gick omkring på stan och så fick vi också lite fritid som fick spenderas såsom man själv ansåg det bäst. berlin bjöd på solsken och vårväder, riktigt kul.

MAJ


skolavslutning och början på sommarlovet. i maj höll jag på med allt och inget, hann med en del födelsedagsfester, stugliv och spontana äventyr med scoutkompisarna. svårt att hitta lyckade bilder haha.

JUNI


sommarjobbet på liikuntaleirit. det har ni dock fått höra så mycket om så jag bjuder på en bild från vår testvandring i noux. i juni hann jag träffa vänner och vara på stugan. spenderade även en vecka i österbotten hos faffa med finaste kusinerna, en riktigt bra vecka det med.

JULI


ingen stor överraskning för någon säkerligen då jag berättar att sevettijärvi var (definitivt, absolut) det bästa med juli (det bästa med hela året). älskar denna bild, den är tagen nio dagar efter att vi börjat vår vandring, alla ser så glada och taggade ut och det är så soligt och somrigt. vad man saknar dessa dagar.

AUGUSTI


i augusti inleddes abiåret med abitältning och med välkomnade av de nya ettorna på skolans trappor. riktigt kul att träffa alla kompisar efter sommarlovet, och visst var det kul att vara abi också. ett minus är ju skrivningarna, blev en hel del pluggande denna månad.

SEPTEMBER


september betydde skrivningar. var inte sådär direkt social den månaden, kommer inte ihåg typ något jag gjort. något veckoslut åkte vi åtminstone till stugan, skönt att ta det lugnt ibland också. 

OKTOBER


i oktober åkte jag och andra finlandssvenskar till åbo för en helg. bekantade oss med åbo universitet och studielivet. ett riktigt roligt veckoslut, både första sitzen i mitt liv samt första gången ute i åbos nattliv. efter detta veckoslut övervägde jag riktigt ordentligt möjligheten att studera i åbo, men har nu övergivit den iden.

NOVEMBER



första höjdpunkten i november var nukas 10-års fest. jag och kalevi skötte om kvällens program och senare drog vi iväg till pales bastu. och så får man ju inte glömma (men vem skulle glömma haha) årets berlinresa nummer två. riktigtriktigt lyckat.

DECEMBER


julen är såklart favoriten i december ! är så glad att det snöat, blir en riktigt mysig vit vinter detta år. det har bakats och städats senaste två dagarna här hemma och imorgon är det julafton. då blir det risgrynsgröt, julbastu, julkyrka, julmat och så julgubben och julklappar. härligt hur mycket julord. julmusik och julchoklad får inte glömmas heller :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar