söndag 7 september 2014

solnedgångar och sånt


all heder och ära åt industrialiseringen och dagens välfärdssamhälle, men att människan någonsin kunde skapa något lika fint som naturen tror jag inte på. hur skulle något konstruerat och onaturligt kunna vara mer vackert och fascinerande än detta ? finns inget finare än skärgården och en solnedgång där.

har då spenderat veckoslutet på stugan och blev nästan ledsen då jag till slut kom ut till havet, förstod hur lång tid det var sen jag senast var ute i naturen. då talar vi om lappland och sevettijärvi och det är alldeles för lång tid sedan det. att bara komma bort från allt buller och ljus får mig att slappna på ett helt annat sätt än här hemma i huvudstadsregionen. 



det var visst med pluggning på schemat, men hann även med en springtur på favoritön och lite kvällsfiske. ingen fisk denna gång men det var inte så farligt. att bara stå där på bryggan och lyssna på vågorna och kolla på solnedgången var helt tillräckligt. kommer nog aldrig att komma över hur fint det är.



idag kollade jag filmen forrest gump på vägen hem från stugan. satt praktiskt taget ensam på bakbänken och grät hela bilresan. inte sådär storgrät, men sådär att tårarna kommer fram. brukar aldrig gråta då jag kollar på filmer och är dessutom ganska skeptiskt mot dem, brukar inte ha så höga förväntningar, men vilken fin film denna film var. här har vi en film som ger en något att tänka på.

imorgon inleder jag mina studentskrivningar, och ärligt talat är jag inte det minsta nervös för tillfället. beror nog säkert på att jag inte riktigt förstått det hela ännu. att det är imorgon du skall skriva ett prov alla dina skolår i stort sett förberett dig för. att det imorgon är dagen då det verkligen lönar sig att lyckas. 

tror jag drar snart ut på en springtur och försöker att inte tänka så mycket på morgondagen, inget blir visst bättre av att stressa om i onödan. väntar på den dagen då alla skrivningar är över och jag bara kan lägga mig på soffan och inte använda en endaste en hjärncell. min största dröm för tillfället är liksom att bara vara. 

-sofia

ps. visst finns det andra drömmar också

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar