tisdag 15 juli 2014

sommardagar

hej på er ! :-) har inte visst bloggat på en tid, så här har ni en liten update på vad jag hållit på de senaste dagarna.



för något veckoslut sedan åkte vi till nyslott. hälsade på mummi, besökte torget, åt glass och jordgubbar och lekte med vilho och sampo som också kom på besök :-) söta små pojkar !



förra veckans måndag åkte jag och pappa till lojos polisstation och hämtade vårt "övningskörskort" (heter opetuslupa på finska men har ingen aning vad det heter på svenska, försökte även googla med internet var till ingen hjälp :-D), så jag har fått börja övningsköra ! helt sjukt kul ! gick faktiskt även bättre än jag vågat hoppats på, denna tjej kan redan växla och köra på landsvägar. samma måndag hann jag även plocka jordgubbar (ett måste på sommaren) och chilla i noux med anni :-)



för en vecka sedan åkte vi iväg till stugan, och här har jag chillat sedan dess. har besökt nagu (ätit världens godaste pizza på najaden) och åbo. har haft verkligen tur med vädret, soligt har det varit varje dag förutom då idag. har ätit god mat, läst massor böcker, varit på lenkki, plockat blåbär, fiskat och njutit av sommaren.



imorgon åker vi hem, skall dock åka via ekenäs. mamma ville av någon anledning besöka staden, vilket är helt fine, men vad som gör detta till något extra kul är att min kompis börjat i dragsvik för en dryg veckan sedan och jag kan hoppeligen träffa henne imorgon !!! skulle vara så kul att se henne och dessutom besöka kasern (googlade fram det ordet :-D) och sotku !



sånt har jag hållit på med. inte något speciellt händelserikt, men skönt har det varit. nu ser jag dock fram emot att på fredag stiga ombord på planet till ivalo och spendera 15 händelserika dagar uppe i lappland med mina bästa vänner. ha det så fint allihopa :-)

-sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar